Veiligheidsvoorschriften en gezondheid: communiceren met muziek
Eind 2019 werden in China de eerste besmettingen van COVID-19 vastgesteld. Het coronavirus dat deze ziekte veroorzaakt, verspreidde zich in sneltempo en veroorzaakte in enkele maanden tijd een pandemie.
In een wereld die zich probeert te herstellen van de gevolgen en die vooral overspoeld wordt door preventieve maatregelen om het virus in te dijken, is communicatie superbelangrijk. Net als bij elke crisis overigens. Er is een nood om goed, duidelijk en consequent te communiceren.
Vloerstickers, plexiwanden, miljoenen mondmaskers en liters ontsmettingsgel
Er zijn heel wat hulpmiddelen die je overal ziet verschijnen: tools die ervoor moeten zorgen dat de verdere verspreiding ingeperkt wordt. Maar waar precies wordt er verbaal gecommuniceerd? Eén van de belangrijkste schakels wordt te vaak over het hoofd gezien.
"De mensen weten ondertussen wel wat ze moeten doen, want ze zien het op het nieuws." Ja, dat is waar. Maar er zijn ook heel wat dingen specifiek voor jouw zaak of evenement die belangrijk zijn om te benadrukken. Elke keer opnieuw.
Het winkelkarretje
"Mogen wij u vragen om bij het betreden van de winkel steeds een winkelkarretje te nemen om zo de social distancing te vereenvoudigen."
Een heel eenvoudige boodschap. Maar niet eentje die je personeel graag de hele dag verkondigt aan de ingang van de winkel. Gelukkig is dit de ideale boodschap om vooraf te laten opnemen en elke paar minuten automatisch te laten horen.
Dat deden we bijvoorbeeld ook voor Hubo. In enkele filialen van deze doe-het-zelfwinkel zijn voortaan onze preventieberichten te horen, voorzien van een vrolijk muziekje. Zo worden de gasten op een duidelijke manier geïnformeerd over de aanpak van de winkel en linken ze dit aan een positieve ervaring.
Boodschappen die vooraf opgenomen zijn verhogen bovendien de geloofwaardigheid en de autoriteit ervan. Het is niet 'de gefrustreerde winkelbediende', maar 'de stem op de radio' die je vertelt wat wel en niet kan. En dat maakt een verschil.
Nog meer aankondigingen
Er zijn nog een pak meer aankondigingen die veel duidelijker overkomen wanneer je ze laat opnemen. Klanten vragen om de tijd die ze doorbrengen in de winkel te beperken, bijvoorbeeld. Of aangeven dat de winkel weldra sluit. Want wie wil er nu zijn personeel op pad sturen om mensen uit de winkel te jagen? Een vriendelijke herinnering die om de zoveel tijd te horen is, wordt daarentegen veel beter geaccepteerd. Ze doet je imago geen schade, maar verhoogt net de klantvriendelijkheid van je zaak.
Ook in bedrijven
Komen er klanten of leveranciers langs in jouw bedrijf, dan is een helder veiligheidsplan communiceren aan het onthaal heel belangrijk. Worden ze verwacht om eerst hun handen te ontsmetten? Zijn mondmaskers verplicht? Of zijn er nog andere richtlijnen die ze absoluut moeten volgen? Dan is de combinatie van duidelijke visuele communicatie met goedverwoorde gesproken instructies een echte must.
En evenementen?
Evenementen zijn reeds jarenlang onderworpen aan strenge veiligheidsnormen. En die zijn er nu meer dan ooit. Net als bij bedrijven is een duidelijke verwelkoming voor je gasten daarom een aanrader, misschien zelfs een must. Zo ben je ervan verzekerd dat iedereen dezelfde boodschap meekrijgt van zodra ze jouw venue binnenkomen.
Maar misschien vind je het niet zo leuk om je gasten op een feestje al van bij het begin uit de feestmood te halen met zo'n reality check? Misschien wil je een iets lossere aanpak voor deze toch wel erg belangrijke berichten? Dan hebben wij The Fix! Een live act met een zanger en dansers die je gasten, net als stewardessen op een vliegtuig, instructies geven over het verloop van je evenement, over belangrijke richtlijnen en alle nodige aandachtspunten.
Wil je meer weten over de mogelijkheden om de boodschap in jouw bedrijf of op jouw evenement op een correcte manier over te brengen? Neem contact met ons op voor een virtuele kennismaking of telefoongesprek.