Waarom elk event goede muziek verdient
Iedereen kent ondertussen wel al 'het bandje' en 'de dj', maar geef toe: evenementen zijn toch veel te leuk voor standaard muziek? Het kan interessanter. Het kan creatiever! En je gasten, die verdienen toch ook wel meer?
“Live music is better.”
Neil Young
Dit zijn alvast volgens onze 3 redenen waarom elk evenement goede muziek verdient.
1 Er kruipt veel tijd en voorbereiding in het organiseren
Natuurlijk organiseer je zo'n evenement niet enkel voor jezelf, maar als je dan toch bezig bent ... waarom zou je er dan het 'zoveelste' evenement van maken als het ook anders kan? Waarom zou je jezelf niet uitdagen en overtreffen? "Budget!", horen we je al denken. Maar met een paar slimme keuzes gooi je het zo over een andere boeg.
Vaak zijn er twee punten waar je vlot een verschil in kan maken: originele, vernieuwende catering en goedgekozen muziek. Dit zijn overigens ook de twee dingen die het langst blijven hangen bij je gasten. Niemand herinnert zich de planten aan de vestiaire. Iedereen herinnert zich de strakke coverband die de collega's aan het dansen kreeg.
2 Je gasten verwachten meer
In onze blog over de toekomst van muziek schreven we al met overtuiging over wat bezoekers willen: meerwaarde.
Twintig jaar geleden vonden gasten het een hele eer om op een groot feest of bedrijfsevenement uitgenodigd te worden. Ze werden voor één avond ondergedompeld in de luxe van een heerlijk buffet, een gezellige sfeer en goede muziek. Op zich is er nog niet zoveel veranderd. Behalve de gasten zelf: die hebben nu een heel andere leefwereld.
De millennials en generaties nadien zijn kind aan huis op grote festivals als Tomorrowland. De bruine kroegen van de vorige eeuw ruilden ze in voor trendy zomerbars waar beleving centraal staat. Dat maakt het een pak moeilijker om hen onder de indruk te krijgen. Bovendien verwacht deze groep van twintigers en dertigers ook vaker een wow-ervaring te krijgen. En het is aan ons om daarvoor te zorgen.
3 Voor je het weet is het weer voorbij
Mooie liedjes duren niet lang. Evenementen duren iets langer, maar meestal zijn ook die na een paar uur weer voorbij. Dan is al het geld van jouw klant of bedrijf onherroepelijk uitgegeven. Je kan het dus maar beter goed inzetten om die paar uur maanden- en zelfs jarenlang in het geheugen te prenten van je gasten.
Denk er eens over na dat je gasten "ok, dat was het dan ... op naar volgend jaar" spontaan vervangen door "wow, dit had nog uren langer mogen duren ... ik kijk al uit naar volgend jaar!"
Als je ons overzicht van live acts en workshops bekijkt, merk je onze creatieve drang om aan deze vragen en behoeften te voldoen. Elke act is zorgvuldig door ons - als deel van die millennials uit puntje 2 - uitgedacht en het zijn precies de acts die we zelf zouden willen zien op evenementen waarop we uitgenodigd worden. Het zijn acts waarvan we, toen we ze aan het uitwerken waren, dachten: "dit zal goed werken voor dat soort evenement!". En vaak zijn ze ontstaan nadat we zelf op onze honger bleven zitten tijdens een evenement waar we te gast waren.