Waarom de juiste muziek selecteren zo belangrijk is
Er zijn maar weinig dingen zo veelzijdig als muziek. Door de grote toegankelijkheid en brede keuze aan artiesten op streamingplatforms en het internet heeft iedereen een eigen muzikaal profiel ontwikkeld. Een soort blauwdruk van muzikale voorkeuren. En dat is bijna even uniek als een vingerafdruk.
Zo'n 60-tal jaar geleden was muziek nog redelijk eenvoudig in te delen: ofwel was je fan van The Beatles, ofwel van The Rolling Stones. En daarrond waren er nog wat andere grote bands zoals Queen vanaf 1970. Nu wordt er wel eens gezegd dat muziek een wegwerpproduct is geworden. In marketingtermen: een fast-moving consumer good. Want vandaag heb je zin in Mentos en morgen ligt er een Lion chocoladereep naar je te lonken aan de kassa van je favoriete supermarkt. Vandaag ben je helemaal fan van de nieuwste hit van Ed Sheeran en morgen sta je heerlijk mee te brullen met Michael Jackson. Daardoor zijn we met muziek in een soort van mijnenveld terecht gekomen waar 'de juiste keuzes maken' meer dan ooit belangrijk is geworden. Waarbij een emotionele impact maken met muziek geen algemeen doel meer is, maar bijna een overlevingstechniek lijkt.
'Muziek waar een beleving achter zit' is voor ons dan ook al heel wat jaren een must have, onze vaste go to wanneer we acts of opdrachten uitwerken. Evenementen steunen op ervaringen: heerlijke smaken, levendige kleuren én niet zomaar goede, maar net het juiste streepje muziek.
“Meer beleving, dat is nadien nog meer herinneringen.”
Muziek is meer dan alleen geluid; het is een krachtig middel dat ons emotioneel en fysiek beïnvloedt. Met de juiste muziek komen er allerlei hormonen vrij, zoals oxytocine, die je een goed gevoel geven. Muziek is bovendien de perfecte geleider om herinneringen te maken. Onderzoek wees uit dat mensen met Alzeimer het langste vasthouden aan hun muzikale herinneringen. Daarom is de juiste muziek kiezen voor jouw evenement zo belangrijk. Er is een quote die zegt: "Here is a simple, but powerful rule: always give people more than what they expect to get." Dezelfde strategie wordt toegepast door het hamburgerrestaurant Five Guys, waarbij de verkopers verplicht worden om zodanig veel frietjes te serveren dat ze niet meer in het bakje passen. Zo krijgen hun klanten het gevoel dat er extra aandacht aan hen wordt besteed.
Op muziekvlak geldt hetzelfde principe: verwen je gasten met meer dan wat ze misschien zouden verwachten. Kies je voor een standaard 'out of the box' band? Of voor een live act die niet bang is om 'outside the box' te denken en ervaringen en beleving achterna te jagen?
Deze live acts en workshops gaan volop voor beleving
Via deze links geven we je extra inspiratie om je volgende evenement in te vullen met muziek voor een personeelsfeest, een product launch, een awardshow, een familiedag, een huwelijk, een netwerkevent, een beurs of conferentie, een event in thema, de feestdagen of Halloween.
Niet wat je zoekt? Met MaatWerk gaan we volledig op jouw vraag aan de slag om de juiste muziek te vinden.